דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודעות גופנית 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 4889 פעמים ]

מודעות גופנית

ידיעת הגוף והמודעות לו מהווים מרכיב חשוב בהתפתחות המוטורית והתפיסתית של הילד. ילד המודע היטב לגופו הוא בעל ידע והכרה אודות אברי גופו, מיקומם, אפשרויות התנועה של אבריו השונים, גבולות גופו ומגבלותיו התנועתיות, באם הן קיימות. מודעות זו הולכת ומתפתחת במשך השנים כתוצאה מהתנסות פעילה של הגוף. ככל שההתנסויות התנועתיות הן מגוונות, הילד מפתח מודעות ותפיסת גוף חיובית יותר. המודעות הגופנית כוללת מרכיבים מוטוריים ורגשיים, כגון תחושות אישיות של הפרט אודות יכולתו התנועתית ומראה גופו.

התכנון והביצוע של מיומנויות מוטוריות דורשים תפיסה טובה בנוגע לאופן שבו הגוף בנוי ומתפקד כיחידה אחת. תחושות המגיעות מאיברי הגוף השונים (העיניים, האוזניים, הגידים, השרירים, המפרקים, העור והמערכת הווסטיבולרית) חייבות להתארגן במערכת העצבים בצורה כזאת, אשר תביא ל"תמונה" ברורה של הגוף. המוח מסתמך על תמונות תחושתיות אלה, כדי להניע את הגוף בצורה מתואמת. התמונות התחושתיות מאוחסנות במערכת העצבים ומהוות את "דימוי הגוף" או את "סכימת הגוף". התרומה הניכרת לבניית "סכימת הגוף" מתקבלת כתוצאה מהתנסויות תנועתיות מגוונות. ככל שהילד מתנסה ביותר ואריאציות תנועתיות, הילד מסוגל לנווט טוב יותר גם תנועות גוף חדשות ובלתי מוכרות. ההתנסות בפעילויות מוטוריות משחררת את הילד מחשיבה מודעת ומפנה את הקשב שלו לביצועים ממורכבים יותר ולתהליכי תפיסה וחשיבה להם הוא זקוק בשעה שהוא קורא, כותב, או משחק במשחקי הכדור.

קשיים במודעות הגופנית, עלולים לגרום להימנעות של הילד מביצוע של מטלות תנועתיות ו/או לימודיות

ולכן יש לאתר את הילדים אשר:

§        אינם מודעים למיקום, לתפקוד וליחסי הגומלין בין חלקי הגוף השונים.

§        מאופיינים בתנועת גוף מסורבלות, חסרות שטף ותיאום.

§        מתקשים לשפוט נכון את המרחב הדרוש לגופם כדי לעבור בין השולחן לבין הכיסא מבלי להיתקל בו.

§        נראים כמי ש"הולכים לאיבוד" ומתקשים להתמודד במרחב שאינו תחום או במרחב משתנה.

§        מתקשים לארגן את יציבתם בשעת קריאה כדי להשתמש ביעילות בזרועות, בראש ובעיניים במטרה להחזיק את הספר או לדפדף בו.

§        מתקשים לפרש נכונה מושגים כגון: תחתית הדף, הפינה העליונה השמאלית של הדף, או למלא אחר הוראות, כגון "מתח קו מצד ימין של הדף לצד שמאל".

§        מתקשים להבדיל בין אותיות הכתובות בכתב כגון: ג-ז, B-D.

§        מגלים קושי בלבוש ובקבלת החלטה, איזו נעל לנעול לאיזו רגל וכדומה.

כפי שהודגש לעיל, ילדים, אשר מגלים חסרים במודעות הגופנית, עלולים לפתח בעיות למידה וכן בעיות רגשיות וחברתיות בעקבות סרבול מוטורי. אי לכך, חשוב לאבחן את הילד מוקדם ככל האפשר ולטפל בקשייו.

רחל דנקנר

מאבחנת ומטפלת מוסמכת בליקויי למידה

www.racheldankner.com

רחל דנקנר- מאבחנת ומטפלת מוסמכת בליקויי למידה ותפקוד מוטורי


http:\www.racheldankner.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב